Nej, jeg laver IKKE kostplaner!

Tænker du; “Jeg skal bare have en kostplan, så kan jeg tabe mig”?

Jeg bliver ofte spurgt, om jeg laver kostplaner.

Førhen lavede jeg det, jeg kaldte en kostguide. Det gjorde jeg, for at hjælpe med, at give et indblik i hvor meget man egentlig skal spise på en dag, da nogle slet ikke har en ide om det. Men det er jeg også gået væk fra nu, for det er en misforstået opfattelse, at man ”bare” skal have en kostplan, så taber man sig!

Ja, det lyder dejligt nemt, at få stukket en plan i hånden, som du “bare” skal følge, den perfekte plan, der vil garantere dig et vægttab og det liv du ønsker. Det lyder da fantastisk!

Medierne har desværre været med til at give det syn, da vi ofte, især ved årsskifte, ser den ene forside efter den anden med glade kvinder, der har tabt sig mange kilo, ved at bruge netop den plan, der er inde i bladet!

Det kan være at du måske endda har prøvet det før og der gik det godt, du tabte dig meget og nåede dine resultater, fedt 🙂 Men siden du læser det her, gætter jeg på, at du har taget noget af det på igen, hvis ikke det hele eller mere til?

Det en kostplan nemlig ikke går ind og arbejder med er psyken, altså vores ritualer, vaner og motivationen. Så de vaner du havde inden kostplanen kom i din hånd, er der sandsynligvis også når du ikke længere følger den, hvilket ofte resultere i at du vil få det samme som du havde inden du begyndte. 

Ja, du taber dig, så længe du følger planen slavisk. Men det er de færreste mennesker, der kan følge en plan til punkt og prikke. For hvad gør du så, når du skal til fødselsdag, når du skal være sammen med veninderne eller måske en hyggeaften med kæresten? 
Det der ofte sker, er at du kommer til at spise noget andet end det der stod på planen og du føler at du er “faldet i” og så “kan det hele også være lige meget” for du har jo “syndet”. Det er den alt eller intet tankegang, der hurtigt kan få dig til at få et dårligt forhold til mad.

Hvorfor skal du IKKE vælge en kostplan:

– Den arbejder ikke med dine forhindringer, vaneændringer og motivation.

– Det er ikke en varig livsstilændring, men virker kun når du følger den slavisk. 

– Den kan være med til at skabe et dårligt forhold til mad.

– Hvis du er almindelig motionist (i modsætning til hvis du er elitesportsudøver eller skal stille op i bodyfitness mm.)

 

”Men hvad gør jeg så?”

De fleste af os ved allerede godt hvilke vaner vi burde ændre for at få en sundere livsstil, så hvis du graver lidt dybere, kan det være, at du kun behøver at ændre på få eller måske bare én vane, for at få dit ønskede vægttab.

Eksempler;
Ofte når man er overvægtig har man nogle uhensigtsmæssige madvaner, det kan være, at du spiser på dine følelser; når du keder dig, du er træt, du er ked af det, du er glad eller for at gøre andre glade. Eller måske du har fået som vane, at købe minimum to kager ved bageren, for så kan bagerdamen ikke gætte, at det kun er til dig!
Det kan også være at du altid spiser to portioner til aftensmad, selvom at du egentlig er mæt efter nr. et!
Du kan have et utal af uhensigtsmæssige vaner, som du bare aldrig har tænkt over, hvorfor du gør som du gør. Vaner har altid haft en positiv gevinst, men den positive gevinst kan være væk, selvom du fortsætter med vanen.

Jeg tror ikke på kostplaner, men jeg tror på at DU ved hvilke madvaner DU har, der er uhensigtsmæssige. Så lad mig i stedet hjælpe dig med at ændre på de vaner, så du kan få langvarige og holdbare resultater 🙂

12239399_10153184065112826_4772387526489180740_o

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *